Internetin käyttö
90% suomalaisista käyttää internettiä ja jopa 79% käyttää sitä useasti päivässä. Suomen verkkokaupan liikevaihto 2019 oli 13,8 miljardia euroa. Edellisvuoteen katsottuna kasvua on tullut 11%. Voidaan siis todeta että yhä useampi ostaa internetin kautta.
Noh, miten muuten yritys voi hyödyntää internettiä?
Sosiaalisen median kanavia on useita ja niistä valitseminen on vaikeaa jos ei tiedosta kanavan käyttäjäryhmää. Jos kanavan käyttö ei ole hallinnassa tai sen osa-alueita ei osata hyödyntää. Suositellaan valitsemaan yksi sosiaalisen median kanava, jonka käyttäjäryhmä sijoittuu oman yrityksen asiakaskuntaan.
Ensimmäinen tarjousmainos
Ensinnäkin lähdetään perustamaan sivu. Kirjataan yrityksen tiedot ja lisätään kansi- ja profiilikuva. Mitäs sitten?
Facebookissa voidaan tehdä esimerkiksi tarjousmainos. Tarjouksessa ilmoitetaan tuoteen/palvelun alennus ja siitä kertova kuvaus. Mainos voidaan kohdentaa näkymään tietylle asiakasryhmälle, jolloin se tavoittaa juuri oikeat käyttäjät.
Tarjousmainoksen tavoitteena on tuoda ihmisiä verkkosivustollesi ja kivijalkakauppaan.
Näyttökerrat, tykkäykset ja seuraajat
Kun aletaan tutkimaan mainoksen tietoja voidaan havaita mainoksen kohderyhmä, kuinka monta henkilöä se tavoitti, mistä ikäryhmästä, sijainnin, sijoittelun ja olivatko käyttäjät miehiä vai naisia.
Sivulta löydät myös kävijätiedot ja sen yhteenvedon, jotka kertovat esimerkiksi sivusi näyttökerrat ja tykkäykset, julkaisun/ tarinan kattavuuden, julkaisuun sitoutumisen ja sivusi seuraajat. Klikkaamalla tiettyä osa-aluetta löydät lisätietoja.
Uudelleen mainostus
Julkaisuja ja tarjouksia voit mainostaa uudelleen, jolloin se tavoittaa taas uusia käyttäjiä tuoden myös näkyvyyttä sivullesi.
Markkinointi eri kanavilla tuo siis ilmaista näkyvyyttä yrityksellesi. Kun hallitset sosiaalisen median kanavan, antaa se myös paljon tietoa siitä mitä yritys tekee oikein ja mitä voisi vielä parantaa.